In juli 2024 is door de UNZA en SOZ een Memorandum van Overeenstemming (Memorandum of Understanding β MoU) getekend. In de MoU zijn de gezamenlijke ambities vastgelegd alsook de mate en vorm waarin deze leiden tot wederzijdse inspanningsverplichtingen. Het accent zal voor de komende jaren liggen op vernieuwingen in het curriculum. In dit verband zijn eerder de cursussen βApplied Artificial Intelligenceβ en βIoT en Securityβ gegeven. SOZ zal niet alleen een bijdrage leveren in het ontwikkelen en eventueel tijdelijk verzorgen van de theoretische vakken, maar daarnaast ook actief betrokken zijn bij de inrichting van de ondersteunende practica. De looptijd van de MoU is 5 jaar.
Memorandum van overeenstemming
Jaarverslag 2023
Dit verslag blikt kort terug op 2023, jaargang veertien van SOZ.
Workshop Kunstmatige Intelligentie
Tijdens het bezoek van Chris Hendriks namens SOZ aan Zambia in april 2024, heeft hij voor een groep studenten een workshop gegeven over toepassingen van Kunstmatige Intelligentie. Het accent daarbij lag op de toepassingen die niet alleen belangrijk zijn voor Zambia, maar waarvoor ook lokale expertise nodig is. Te denken valt aan applicaties waarbij bijvoorbeeld ziektes in planten kunnen worden opgespoord.
Project GiVEN is gestart
Het nieuwe GiVEN project is van start gegaan. De foto toont de fundering voor het nieuwe classroom block.
Jaarverslag 2022
Dit verslag blikt kort terug op 2022, jaargang dertien van SOZ.
Het curriculum
SOZ streeft in het kader van het CiTA project naar een vernieuwing van het onderwijs curriculum op verschillende opleidingsniveau's. Momenteel ligt het accent op het universitair onderwijs. Ontwikkelingen zoals de invoering van Kunstmatige Intelligentie - Artificial Intelligence - en in samenhang daarmee de komst van intelligente apparatuur gaan ook aan de Zambiaanse industrie niet voorbij. En al zal het niet snel zo zijn dat het Zambiaanse bedrijfsleven een rol van betekenis gaat spelen in de ontwikkeling en productie van dergelijke apparatuur, keuzes ten aanzien van aanschaf moeten in de toekomst gemaakt worden door de studenten die nu het hoger onderwijs volgen.
Post Corona update
Na twee corona jaren was het weer mogelijk Zambia te bezoeken. Overigens bleek het effect van de corona epidemie op het Zambiaanse platteland mee te vallen. Voor zover je dat als buitenstaander kunt beoordelen natuurlijk. Want bij overlijden wordt in een deel van de gevallen een andere doodsoorzaak vermeld, terwijl corona wel mede een rol gespeeld heeft.
Jaarverslag 2021
Dit verslag blikt kort terug op 2022, jaargang twaalf van SOZ
Jaarverslag 2020
Dit verslag blikt kort terug op 2020, jaargang elfde van SOZ.
Microcomputers in Technical Applications - part 3
Begeleidende handleiding - Microcomputers in Technical Applications, part 3 Internet Of Things
Microcomputers in Technical Applications - part 2
Begeleidende handleiding - Microcomputers in Technical Applications, part 2 Image Processing and Artificial Intelligence
Microcomputers in Technical Applications - part 1
Begeleidende handleiding - Microcomputers in Technical Applications, part 1: Sensors and actuators
Jaarverslag 2019
Dit verslag blikt kort terug op 2019, jaargang tien van SOZ.
Toepassing van computers in apparatuur en industriΓ«le processen
Dit jaar en volgend jaar zal de focus binnen het CiTA project liggen op het, binnen de studie programmaβs van drie universiteiten, introduceren en verder uitbouwen van toepassing van computers in apparatuur en industriΓ«le processen. Dat betekent dat er aandacht is voor het koppelen van sensoren aan computers β we gebruiken hiervoor verschillende modellen van de Raspberry Pi β en voor computers die motortjes, led lampjes en dergelijke aansturen. Het doelniveau omvat, naast de koppeling van de computer aan de fysieke omgeving en de software ontwikkeling, de integratie van inmiddels volwassen Artificial Intelligence technieken.
Artificial intelligence in engineering
Verkenning van AI binnen het curriculum
Toepassing van computers in apparatuur en industriΓ«le processen
Dit jaar en volgend jaar zal de focus binnen het CiTA project liggen op het, binnen de studie programmaβs van drie universiteiten, introduceren en verder uitbouwen van toepassing van computers in apparatuur en industriΓ«le processen. Dat betekent dat er aandacht is voor het koppelen van sensoren aan computers β we gebruiken hiervoor verschillende modellen van de Raspberry Pi β en voor computers die motortjes, led lampjes en dergelijke aansturen. Het doelniveau omvat, naast de koppeling van de computer aan de fysieke omgeving en de software ontwikkeling, de integratie van inmiddels volwassen Artificial Intelligence technieken.
Water project
Het tekort aan water werd meer en meer een probleem. Door de groeiende bevolking met daaraan gekoppeld de groei van de lagere en middelbare school en de kliniek, was de aanwezige watervoorziening onvoldoende geworden. Daarom is een project uitgevoerd waarbij door de mensen zelf een nieuw watersysteem is gebouwd.
Technische onderwijs
De doelstelling van het CiTA project is om leerlingen en studenten meer met techniek in aanraking te brengen. En om aan te sluiten bij de huidige ontwikkelingen betekent 'techniek' een combinatie van (eenvoudige) computers, elektrische circuits, motoren en mechanische bewegingen en allerlei sensoren. Dat klinkt als een omvangrijke investering maar dat valt mee: omdat er vaak al computers op een middelbare school aanwezig zijn kost een volledige practicumset tussen 50 en 100 euro. En de meeste leerlingen vinden het geweldig om op deze manier met technische opstellingen bezig te zijn. Echter, een zekere mate van begeleiding is noodzakelijk, ook voor de uiterst gemotiveerde leerling die over een goede handleiding beschikt. En daar zit voor het middelbaar onderwijs het grote probleem. Daarom ook is het succes van de invoering op twee middelbare scholen de laatste jaren beperkt geweest.
Handleiding; Raspberry Pi intro
Begeleidende handleiding van de RP3 cursus 2019
Boys dormitory
Eerder werd een slaapzaal gerealiseerd voor ruim dertig meisjes die van ver moeten komen. Zo ver β twee uur lopen heen en twee uur terug is niet ongebruikelijk β dat ze doordeweeks eigenlijk niet naar huis konden. Ze sliepen dan ergens in de buurt onder niet altijd ideale omstandigheden. De slaapzaal biedt niet alleen onderdak maar vormt, met de begeleiding die de school biedt, tot op zekere hoogte een vervangend thuis. Begrijpelijk dat zowel de bewoners als hun ouders en de school zeer enthousiast zijn.