Dit jaar en volgend jaar zal de focus binnen het CiTA project liggen op het, binnen de studie programma’s van drie universiteiten, introduceren en verder uitbouwen van toepassing van computers in apparatuur en industriële processen. Dat betekent dat er aandacht is voor het koppelen van sensoren aan computers – we gebruiken hiervoor verschillende modellen van de Raspberry Pi – en voor computers die motortjes, led lampjes en dergelijke aansturen. Het doelniveau omvat, naast de koppeling van de computer aan de fysieke omgeving en de software ontwikkeling, de integratie van inmiddels volwassen Artificial Intelligence technieken.
Dit betekent dat de aansluiting van sensoren op de computer, maar ook computers die motoren, led-verlichting en dergelijke aansturen een belangrijk onderwerp zullen zijn in colleges en labs. Het doel richt zich echter niet alleen op de interface van computers met de fysieke wereld en de ontwikkeling van de benodigde software, het programma omvat ook de implementatie van concepten op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Naast het integreren van moderne technologieën in het curriculum en de labs, zullen sommige studenten aansprekende toepassingen ontwikkelen waarmee meer middelbare scholieren geïnteresseerd kunnen raken in technologie. Dit doen ze als onderdeel van hun afstudeerproject.
Met de universiteiten hebben we afgesproken dat we vanaf 2021 meewerken aan de introductie van deze technische onderwerpen in het voortgezet onderwijs. In eerste instantie zullen de praktische oefeningen deel uitmaken van het natuurkundelab. Daarnaast kunnen de meer geïnteresseerde studenten diepgaande experimenten doen binnen de technologieclub.
Op de foto's: studenten tijdens een college en studenten die aan hun projecten werken.
Op de pagina ‘Documenten’ zijn de meest recente versie van de handouts en de presentatie te vinden.