Na twee corona jaren was het weer mogelijk Zambia te bezoeken. Overigens bleek het effect van de corona epidemie op het Zambiaanse platteland mee te vallen. Voor zover je dat als buitenstaander kunt beoordelen natuurlijk. Want bij overlijden wordt in een deel van de gevallen een andere doodsoorzaak vermeld, terwijl corona wel mede een rol gespeeld heeft.
In the 21st century, the best anti-poverty
program around is suitable education.
-Barack Obama
Lager beroepsonderwijs heeft in Zambia nog weinig aandacht gekregen. Het accent binnen het onderwijs heeft tot nu toe gelegen op het basis onderwijs dat breed toegankelijk is, het middelbaar onderwijs met daarin vooral een focus op het kleine deel dat doorstroomt naar het hoger onderwijs en de Universiteiten en Colleges als invulling van dit hoger onderwijs. De schoolverlaters na de lagere en middelbare school - zij die niet doorgaan naar de volgende trede in de piramide - hebben nauwelijks aandacht gekregen. Er zijn weliswaar diverse particuliere initiatieven - met name in de stedelijke gebieden - maar die staan in geen verhouding tot de behoefte.
Binnen het project is er voor gekozen met name aandacht te geven aan het lager beroepsonderwijs binnen plattelandsgebieden. De achtergrond van deze keuze is dat lager beroepsonderwijs van groot belang is voor de economische ontwikkeling van het platteland.
Het project is afgestemd met Teveta, de landelijke organisatie die zorg draagt voor curriculum ontwikkeling en accreditatie van het beroepsonderwijs, en met de verschillende ministeries.
Is een verdere economische ontwikkeling van het platteland wenselijk?
De zou je kunnen afvragen of de economische vooruitgang van het platteland een wenselijke ontwikkeling is. Wat is er mis met een economische structuur waarin ieder produceert voor eigen consumptie, behuizing gemaakt wordt van plaatselijk vindbare materialen en er verder nauwelijks sprake is van een geldeconomie? Het nadeel van deze traditionele plattelandseconomie is dat zij de vorming van ´buffers´, die nodig zijn om de onvermijdelijke magere jaren door te komen, niet mogelijk maakt. Periodieke hongersnood en verhoogde sterfte is – zonder externe hulp – dan ook onvermijdelijk in de traditionele plattelandseconomie. Voor het opvangen van de fluctuaties in de agrarische productiviteit is de geld economie een noodzaak. Dit alles nog afgezien van andere problemen die met het traditionele platteland samenhangen zoals de trek naar de stad en de grote cultuurverschillen ten opzichte van de geïndustrialiseerde gebieden.
Analyses van de al dan niet gewenste economische ontwikkeling van het platteland vergen uiteraard meer woorden dan in bovenstaande alinea gebruikt zijn. In ieder geval kan echter gesteld worden dat, ervan uitgaande dat een geleidelijke economische ontwikkeling van het platteland wenselijk is, een op de lokale situatie afgestemd beroeps onderwijs hieraan een belangrijke impuls kan geven.
Waarom juist daar?
Rond 2001 is de Stichting Joy of a Toy ( www.joyofatoy.nl) in Chinsali District gestart met een lagere school, vlak bij de plek waar zij eerder al een weeshuis had opgezet. De lagere school in Zambia duurt negen jaar en de eerste groep komt daarom aan het einde van 2010 van school. Het Zambiaanse schoolsysteem is zo dat na de lagere school (de Primary School) op basis van examenresultaten een deel van de leerlingen door gaat naar de – theoretisch georiënteerde – middelbare school (de Secondary School). Na de laatste klas van de Primary School is er dus een groot aantal leerlingen dat het schoolsysteem verlaat. Zij hebben geen beroep geleerd en voor hen is er – behoudens enkele particuliere initiatieven – geen vervolgonderwijs beschikbaar. Om redenen die zich laten raden is met name in plattelandsgebieden de groep die doorstroomt naar vervolgonderwijs zeer klein. De overheid is zich bewust van deze tekortkoming in het onderwijssysteem maar het ontwikkelen en implementeren van een structuur voor lager beroepsonderwijs zal nog lange tijd duren. Door de grote aantallen is er immers veel geld mee gemoeid.
Hoe ziet die lokale situatie eruit in gebieden als Chinsali District? Opvallend is de toenemende behoefte om in een – met van elders betrokken materialen gebouwd – huis te wonen in plaats van de traditionele – met lokale materialen gebouwde – hut. Parallel hieraan loopt de geleidelijke komst van elektriciteit en waterleiding. Ook in de landbouw zie je veranderingen. Op veel plaatsen en om diverse redenen is er een noodzaak tot diversificatie en verbreding van het lokale aanbod.
Het PiVoT project realiseerde in Kalwala Village - ongeveer 10 km van Chinsali - in eerste instantie een school voor lager beroepsonderwijs met opleidingen voor metselaar, elektricien, loodgieter en dergelijke. Inmiddels is daar een reguliere middelbare school aan toegevoegd en zijn beide samengevoegd. De school is in 2014 overgedragen aan het Ministerie van Onderwijs en een jaar later officieel erkend als middelbare school
Geïntegreerd middelbaar onderwijs.
Het project heeft naast het primaire doel - het opzetten van de school zelf - een afgeleid doel gehad: het leveren van bijdragen aan de discussie die op dit moment in Zambia gevoerd wordt rond de inrichting van het onderwijs en die een raamwerk moet opleveren waarin ook de component (lager en middelbaar) beroepsonderwijs is ingevuld. Lastig hierbij is dat het platteland dun bevolkt is maar dat desondanks gestreefd moet worden naar beroepsonderwijs 'binnen loopafstand', zodat de binding met de regio bewaard blijft. Dat betekent dat scholen relatief klein zijn, wat op gespannen voet staat met aspecten die gebaat zijn bij schaalgrootte zoals de diversiteit aan opleidingen, de beschikbaarheid van practicum voorzieningen en dergelijke.
Inmiddels is een belangrijke stap gezet in de inbedding van het beroepsonderwijs in de onderwijsstructuur. Beroeps en academisch middelbaar onderwijs zijn geïntegreerd in de nieuwe secondary school. Doordat in Kalwala beide reeds aanwezig waren en sterke samenwerkingsbanden hadden was Kalwala Secondary School één van de eerste scholen waarin de nieuwe structuur gerealiseerd werd.
Het vervolg.
De overdracht van de school aan het ministerie leek een goed moment om het project af te sluiten. Maar, zoals het ook met kinderen gaat die volwassen worden, continuering van de band met de Stichting bleef gewenst. Een belangrijk nieuw probleem - naast de permanente groei van de school - was het gegeven dat een aantal leerlingen van zodanig ver kwam dat zij niet dagelijks de afstand van en naar school konden lopen. In samenspraak met de school is ervoor gekozen om zowel voor de meisjes als voor de jongens een slaapzaal en sanitaire voorzieningen te realiseren. Op die manier hoeven de studenten die van ver komen niet langer zelf een slaapplaats te zoeken en wordt er door het toezicht dat er bij de slaapzalen is een bijdrage geleverd aan hun vorming.
Tot slot wil de school een bijdrage leveren aan het stimuleren van een goed voedingspatroon. Daarom is een eetzaal gebouwd en is door de school een tuin aangelegd.
Nieuws
Post Corona update
Boys dormitory
Eerder werd een slaapzaal gerealiseerd voor ruim dertig meisjes die van ver moeten komen. Zo ver – twee uur lopen heen en twee uur terug is niet ongebruikelijk – dat ze doordeweeks eigenlijk niet naar huis konden. Ze sliepen dan ergens in de buurt onder niet altijd ideale omstandigheden. De slaapzaal biedt niet alleen onderdak maar vormt, met de begeleiding die de school biedt, tot op zekere hoogte een vervangend thuis. Begrijpelijk dat zowel de bewoners als hun ouders en de school zeer enthousiast zijn.
PiVoT & CiTA; een update
Twee jaar geleden is het CiTA — Computers in Technical Applications — project gestart. Doel van dit project is de leerlingen kennis te laten opdoen in het aansturen van apparatuur met behulp van computers. Op die manier raken ze vertrouwd met een diversiteit aan sensoren en actuatoren — en de fysische beginselen die hieraan ten grondslag liggen — alsook het ontwikkelen van software voor de communicatie van de computer met de 'omringende wereld'. Het zelf schrijven van de software helpt bij de ontwikkeling van het vermogen technische problemen te analyseren en stimuleert het logisch denken.
Kalwala High School
De school is sinds enige maanden officieel geregistreerd onder de naam Kalwala High School. De school heeft de status van ‘boarding school’ en is tevens geregistreerd als ‘school for continuing education’. Een boarding school is een school met een leerlingen internaat; deze mogelijkheid is nu weliswaar nog beperkt tot een groep van 36 meisjes maar omdat steeds meer leerlingen van ver komen hopen we het aantal slaapzalen in de toekomst uit te breiden. Een school for continuing education biedt cursussen en trainingen aan voor volwassenen; in ons geval liggen deze cursussen in het verlengde van de beroepsopleidingen die binnen de school aanwezig zijn.
Meubilair
Door de toename van het aantal leerlingen is meer meubilair nodig. Niet alleen voor de klaslokalen maar ook voor de eetzaal. Daar waar mogelijk wordt de produktie van datgene wat nodig is voor onderhoud en uitbreiding van de school uitbesteed aan lokale ondernemers. Op de foto is bijvoorbeeld de timmerman uit het dorp bezig om tafels en banken voor de eetzaal te maken.
Veel van de lokale ambachtslieden zijn opgeleid door de school zelf. Na hun opleiding beginnen een aantal van hen een eigen werkplaats. Uiteraard zijn zij blij met iedere opdracht die ze krijgen - bijvoorbeeld van de school.
Het is een mooi gebouw geworden
De school is weer begonnen. De slaapzaal voor de meisjes is van stapelbedden en kasten voorzien. Zoals een plaatselijke official zei: het is een mooi gebouw geworden met moderne sanitaire voorzieningen en een praktische inrichting. Een voorziening die rond 35 meisjes van de school een veilig en comfortabel “thuis” zal geven van maandag tot zaterdag. Niet alleen een plaats die zorgt voor veiligheid maar ook een plek waar de toezichthoudende docente een bijdrage kan leveren aan de opvoeding. En deze bijdrage aan de opvoeding zou in het proces van volwassen wording wel eens van een even groot belang kunnen zijn als de vakken die op school onderwezen worden!
Afronding slaapzaal
De bouw van de eerste slaapzaal is afgerond (zie vooraanzicht op foto). Er is reeds een begin gemaakt met de bouw van de wasruimte. De verwachting is dan ook dat voor het einde van het jaar de eerste 35 meisjes hierin een huisvesting zullen kunnen krijgen.
Slaapplaatsen
Al snel na de oprichting van de school in Kalwala ontstond de behoefte aan slaapplaatsen voor de leerlingen. Sommigen van hen moeten zo ver lopen naar school dat ze onmogelijk dagelijks op en neer kunnen. Ze blijven dan doordeweeks ergens in het dorp overnachten en gaan in het weekend naar huis. De school heeft regelmatig ruimten beschikbaar gesteld die voor onderwijs bedoeld zijn, maar die situatie was verre van ideaal – geen wasgelegenheid, geen toezicht, de risico's laten zich raden. Vooral voor de meisjes werd de noodzaak als hoog ervaren. Maar gesprekken met schoolleiding en vertegenwoordigers van de ouders hebben tot de conclusie geleid dat ook voor de jongens een structurele voorziening wenselijk – zo niet noodzakelijk – is. Nogmaals, niet alleen voor comfort en hygiëne maar ook omdat het jongeren betreft die zich in een levensfase bevinden waarin toezicht en sturing belangrijk zijn.
Omdat de totale kosten van slaapzalen, inrichting en sanitaire voorzieningen aanzienlijk zijn, hebben de stichting School Support & Beyond en de Stichting Onderwijsprojecten Zambia besloten het project gezamenlijk te financieren en begeleiden. Het resulterende 'dormitory project' heeft een looptijd van 2 jaar, een begroting van 80.000 euro en als beoogd resultaat overnachtingsmogelijkheden voor 36 meisjes en 36 jongens. Bij dit alles gaat het niet alleen om de fysieke voorzieningen maar ook om de organisatorische structuur die moet resulteren in een 'thuis' voor de leerlingen in de meest brede betekenis van dat woord.
Het project startte half februari. De foto's laten de voortgang van de bouw zien half april. Op de plattegrond is aangegeven vanuit welke posities de foto's genomen zijn (de nummers corresponderen met de foto's in leesvolgorde; door op een foto te klikken krijgt men deze in een apart venster te zien). Zoals zichtbaar is betreft het hier alleen de slaapplaatsen zelf. De 'natte ruimte' wordt in een apart gebouw ondergebracht. Met de bouw daarvan wordt gestart zodra de slaapzaal klaar is.
Eetzaal
De eetzaal is nu vrijwel af. Door technische problemen heeft de bouw langer geduurd dan was voorzien. Hierbij moet wel beseft worden dat men in Kalwala nog totaal geen ervaring had met gebouwen van deze omvang. Tot nu toe waren slechts gebouwen neergezet met een breedte van 5 tot 6 meter en houten dakspanten. Tegen die achtergrond is de bouw van de eetzaal een prestatie waar ze best trots op kunnen zijn.
Ministerie van Onderwijs
Zoals we eerder schreven heeft het Ministerie van Onderwijs de verantwoordelijkheid voor de school overgenomen. Dit betekent niet dat er nu ineens geld in overvloed is maar wel dat het Ministerie naast het betalen van de lerarensalarissen geld beschikbaar stelt om de school stapsgewijs uit te bouwen en aan te passen aan de behoefte van de regio. Deze bijdrage wordt bijvoorbeeld zichtbaar in het recentelijk gerealiseerde laboratorium voor het vak Science (natuurkunde, scheikunde en biologie).
De school heeft ook de beschikking gekregen over een waterpomp. Voorheen moest al het water uit de nabij gelegen rivier gehaald worden.
School Support & Beyond
Eind maart brachten Chris Hendriks van SOZ en twee vertegenwoordigers van School Support & Beyond (SS&B) een bezoek aan Kalwala. Doel van de reis betrof enerzijds een kennismaking tussen de vertegenwoordigers van SS&B en de betrokkenen van de school en het Ministerie in Zambia – SS&B sponsort en begeleidt het Schoollunch project dat tot doel heeft alle leerlingen van de scholen in Kalwala (inmiddels ruim 1000) dagelijks van een gezonde lunch te voorzien. Anderzijds wilden we een aantal actuele ontwikkelingen bespreken en prioriteiten bepalen voor de komende jaren.
Projectplan PiVoT
Dit document beschrijft het project PiVoT.
PiVoT strategie
Strategisch plan voor PiVoT 2011 - 2014
Project voorstel: School lunch
Project voorstel voor de organisatie van school lunches
School lunch
De scholen in Kalwala krijgen niet enkel leerlingen uit het dorp zelf maar uit een vele kilometers groot gebied rondom het dorp. Gedeeltelijk is dat omdat de onderwijsmogelijkheden in de regio erg beperkt zijn. Maar daarnaast speelt ook de goede reputatie van de scholen in Kalwala een rol. Dat is mooi maar heeft ook een keerzijde. Leerlingen lopen 's-ochtends een uur of meer om naar school te komen, blijven daar de hele dag en lopen 's-avonds weer terug naar huis. Dit alles zonder eten. Voor tieners is dat niet alleen zwaar maar ook ongunstig voor hun ontwikkeling. Daarom bestond allang de wens om alle leerlingen – ongeveer 400 – dagelijks van een goede lunch te voorzien. Alle betrokkenen zijn dan ook zeer blij dat de stichting School Support and Beyond de realisatie hiervan als project geadopteerd heeft. Zij zullen (financieel) zorg dragen voor de bouw van de eetzaal en toebehoren en de realisatie van de schooltuin om het voedsel te verbouwen. Afgelopen november is het project van start gegaan met het planten van mais – juist op tijd om het regenseizoen volledig te benutten. Op korte termijn zal gestart worden met de bouw van de schuur, keuken en eetzaal.
Het administratief blok, waaraan in 2013 druk gebouwd is, nadert zijn voltooiing. Het blok is voorzien van een gezamenlijke docentenkamer. Op verzoek van de docenten zal hierin een computer voorziening gerealiseerd worden – in principe met internet toegang – zodat docenten de mogelijkheid wordt geboden hun vakkennis op peil te houden en hun lessen te verrijken en vernieuwen.
Een delegatie van de eerdergenoemde stichting School Support and Beyond en een vertegenwoordiger van SOZ zullen eind maart een bezoek brengen aan Kalwala. Zij hopen dan de eerder genoemde computer voorziening te kunnen realiseren en zullen de lopende projecten bespreken met betrokkenen van de scholen en vertegenwoordigers van het Ministerie van Onderwijs. Deze gesprekken zullen tevens de basis vormen voor een nieuw vijfjarig beleidsplan. Zowel de evaluatie van de achterliggende beleidsperiode als het plan voor de komende vijf jaar zullen eind 2014 op de website van SOZ beschikbaar komen.
Toekomstige veranderingen
Er gaat veel veranderen voor de scholen in Kalwala. Enerzijds zullen in de omgeving van het dorp veel woningen gebouwd gaan worden. Dit hangt samen met het feit dat het nabijgelegen Chinsali hoofdstad van de nieuwe provincie Muchinga is geworden. De uitbreidingen van kantoren en woningen zullen met name gerealiseerd worden tussen het bestaande centrum van Chinsali en de 13 km daar vandaan lopende Great North Road (de belangrijkste verbinding tussen Zambia en Tanzania). Kalwala ligt precies in dit gebied. De snelle groei betekent niet alleen een groter aanbod maar ook een grotere heterogeniteit. In een volgende rapportage zullen we hierop dieper ingaan.
Naast de kwantitatieve groei is er de verandering van de onderwijs structuur in Zambia. In een in 2012 uitgebracht framework voor het onderwijs is aangegeven dat in de komende jaren het beroepsonderwijs een duidelijkere en belangrijkere plaats moet krijgen. Deze vernieuwing raakt met name de middelbare school structuur. Op de pagina 'Ontwikkelingen in het Zambiaanse onderwijssysteem' op deze website wordt uitgebreidere ingegaan op de beoogde vernieuwing.
De veranderingen binnen het onderwijssysteem sluiten goed aan bij het beleid dat Kalwala Trades School (tegenwoordig Kalwala School for Continuing Education) vanaf het begin heeft gevoerd: maximale samenwerking tussen academisch en vocational middelbaar onderwijs teneinde schaalvoordelen te benutten en de toegankelijkheid te vergroten. Ook het belang dat gehecht wordt aan ondernemerschap is in het nieuwe framework duidelijk zichtbaar.
Het ministerie heeft op meerdere momenten aangegeven zeer positief te staan ten aanzien van de aanpak die in Kalwala is gekozen. Zij ziet de manier waarop beroepsonderwijs en academisch middelbaar onderwijs zijn geïntegreerd in Kalwala als een regionale voorbeeld.
Een inzichtje in de constructie
Om een stevige constructie te krijgen wordt een zg ringbeam in de muren aangebracht. Een ringbeam bestaat uit ijzer dat wordt ingegoten in beton. Om het ijzer op de juiste plaats in het beton te krijgen worden drie staven door driehoekjes verbonden.
De bouw van een office-block
Dit jaar wordt door de studenten een 'office-block' gebouwd. Hierin zijn kantoorruimten ondergebracht voor zowel de Secondary School als voor de School voor Continuing Education. Daarnaast is in het complex een docentenkamer opgenomen. Deze is bedoeld voor alle docenten en zal hen onder andere computer voorzieningen bieden.
Algemene vooruitgang
De school ontwikkelt zich nog steeds goed. De opleiding tot metselaar - met een duur van 1 jaar - start nu voor de derde keer. Alle studenten kunnen na hun studie gemakkelijk werk vinden. Er wordt veel gebouwd in de regio. Dat is mede doordat het nabijgelegen Chinsali als hoofdstad is aangewezen van de nieuwe provincie Muchinga. Naast de bouw opleiding wordt dit jaar ook gestart met een opleiding metaalbewerking en een cursus computergebruik.
Tweede jaargang opleiding metselaar
De opleiding tot metselaar is zijn tweede jaar ingegaan. De eerste groep heeft begin 2012 de cursus afgerond en een nieuwe lichting schoolverlaters is van start gegaan. Business as usual dus. Dat heeft als voordeel dat er voor de docenten en leiding wat meer tijd beschikbaar is om nieuwe opleidingen voor te bereiden. Daarover later meer.