Een land als Zambia heeft een enorme behoefte aan technisch geschoolde mensen. Het aanbod van colleges en universiteiten aan afgestudeerden met de benodigde expertise blijft echter achter bij de vraag. Waarom? Eén van de redenen is dat veel kinderen als ze jong zijn niet of nauwelijks spelenderwijs in aanraking komen met techniek in de vorm van apparatuur of technisch speelgoed. Dit geldt voor het platteland maar ook voor een substantieel deel van de stadsbevolking.
Vanuit dit besef is door SOZ een project gestart 'spelen met techniek'. Doel is om de leerlingen van middelbare scholen die dit leuk vinden de mogelijkheid te bieden met eenvoudige apparatuur - zoals een klein computertje, een kleine robotarm, diverse sensoren en dergelijke - allerlei toepassingen te bouwen. En voor de goede beeldvorming: de set aan onderdelen die de leerlingen hiervoor beschikbaar krijgen kost 40 tot 50 euro. Studenten doen mee op basis van vrijwilligheid en in hun vrije tijd - gewoon omdat ze het leuk vinden en misschien omdat ze voor zichzelf een toekomst zien in deze richting.
Om op scholen de nodige begeleiding te geven wordt samengewerkt met Given Sichilima, een lokale adviseur op het gebied van technische computertoepassingen, inclusief AI - zowel in bedrijfstoepassingen als in de inbedding in het onderwijs.
Onderstaand een kopie van het verslag dat Given over het laatste kwartaal opstelde. En voor de goede interpretatie: Given werkt (gemiddeld) 1 dag per week voor SOZ. De genoemde school is een door de overheid gefinancierde school – veel Zambianen die het zich kunnen veroorloven gaan naar privéscholen. De meeste leerlingen komen uit families waarin de toegang tot techniek beperkt is.
Update on Training Activities by Given Sichilima
Students from Munali Secondary School participating in an ICT and AI training session. Special thanks to Munali Secondary School for their continued support and collaboration in making these sessions possible.
As part of my work with SOZ Foundation, I have been conducting regular ICT and AI-focused training sessions at Munali Secondary School in Lusaka, Zambia. These sessions are designed to introduce students to the foundations of computing, programming, and the application of Artificial Intelligence in technical environments.
- Number of Schools: 1 (Munali Secondary School)
- School Level: Mixed-level classes (Grades 8, 9, and 12)
- Number of Classes: 2
- Class 1: 19–20 students (meets every Thursday from 12:30 hrs to 14:30 hrs)
- Class 2: 20 students (meets every Friday from 09:00 hrs to 10:30 hrs)
- Total Students Impacted: Approximately 39–40 students weekly
- Frequency: Weekly sessions
Topics and Activities Covered
- Introduction – A New Information Revolution (basic overview)
- Understanding the three major technological developments driving the current information revolution:
▪ Microcomputers embedded in devices generating massive data.
▪ The Internet of Things (IoT): interconnectivity of sensors, actuators, and other devices.
▪ The rise of Artificial Intelligence (AI) to analyze large volumes of data and enable new applications. - Discussion on the role of bulk data in AI and the security challenges in highly integrated systems.
- Understanding the three major technological developments driving the current information revolution:
- Raspberry Pi (RPi) – Single-Board Computers
- Introduction to Raspberry Pi as a hybrid between a controller and a general-purpose computer.
- Hands-on exercises on connecting sensors and actuators using the RPi, Python programming, and the Geany editor.
- Artificial Intelligence Basics
- Introduction about AI and also Real-life applications of AI, IoT, and data-driven decision-making just to make students understand AI and what it is about.
- Introduction about AI and also Real-life applications of AI, IoT, and data-driven decision-making just to make students understand AI and what it is about.
Practical Focus
Because of limited computers and varying student schedules, the students were split into two groups. Each group participates in hands-on exercises using Raspberry Pi computers, learning to write Python programs, interact with hardware, and understand how intelligent sensors and actuators communicate with central systems. These sessions inspire students to see how computers are integrated into real-world systems and introduce them to future-oriented technologies such as IoT and AI. The initiative aims to lay a strong foundation for ICT literacy and spark interest in technical fields among the students.
— Given Sichilima
Msc Computer Science
Bsc ICT
AI Educator (Engineer, Researcher)
SOZ Local Representative
Email: givensichilima1998@gmail.com
PDF: Update on Training Activities by Given Sichilima.pdf
Met ondersteuning van Given heeft een aantal leerlingen gezamenlijk een modelrobot gebouwd die in staat is rode en zwarte blokjes te sorteren. Heel bemoedigend zowel voor de deelnemers aan de cursussen als voor ons is dat zij op basis van hun eerste ontwerp werden uitgenodigd om hun project in Zweden verder af te maken.
Onderstaande twee foto’s zijn gemaakt bij de presentatie van hun eindresultaat.
Tot slot: de kosten van de onderdelen die de leerlingen gebruiken zijn weliswaar beperkt maar voor het programmeren en bedienen van het computertje dat onderdeel uitmaakt van de apparatuur hebben zij wel een laptop nodig. SOZ ontvangt daarom ook graag oude laptops – zij worden door ons weer op het juiste niveau gebracht en meegenomen naar Zambia.
Een land als Zambia heeft een enorme behoefte aan technisch geschoolde mensen. Het aanbod van colleges en universiteiten aan afgestudeerden met de benodigde expertise blijft echter achter bij de vraag. Waarom? Eén van de redenen is dat veel kinderen als ze jong zijn niet of nauwelijks spelenderwijs in aanraking komen met techniek in de vorm van apparatuur of technisch speelgoed. Dit geldt voor het platteland maar ook voor een substantieel deel van de stadsbevolking.
Vanuit dit besef is door SOZ een project gestart 'spelen met techniek'. Doel is om de leerlingen van middelbare scholen die dit leuk vinden de mogelijkheid te bieden met eenvoudige apparatuur - zoals een klein computertje, een kleine robotarm, diverse sensoren en dergelijke - allerlei toepassingen te bouwen. En voor de goede beeldvorming: de set aan onderdelen die de leerlingen hiervoor beschikbaar krijgen kost 40 tot 50 euro. Studenten doen mee op basis van vrijwilligheid en in hun vrije tijd - gewoon omdat ze het leuk vinden en misschien omdat ze voor zichzelf een toekomst zien in deze richting.
Om op scholen de nodige begeleiding te geven wordt samengewerkt met Given Sichilima, een lokale adviseur op het gebied van technische computertoepassingen, inclusief AI - zowel in bedrijfstoepassingen als in de inbedding in het onderwijs.
Onderstaand een kopie van het verslag dat Given over het laatste kwartaal opstelde. En voor de goede interpretatie: Given werkt (gemiddeld) 1 dag per week voor SOZ. De genoemde school is een door de overheid gefinancierde school – veel Zambianen die het zich kunnen veroorloven gaan naar privéscholen. De meeste leerlingen komen uit families waarin de toegang tot techniek beperkt is.
Update on Training Activities by Given Sichilima
Students from Munali Secondary School participating in an ICT and AI training session. Special thanks to Munali Secondary School for their continued support and collaboration in making these sessions possible.
As part of my work with SOZ Foundation, I have been conducting regular ICT and AI-focused training sessions at Munali Secondary School in Lusaka, Zambia. These sessions are designed to introduce students to the foundations of computing, programming, and the application of Artificial Intelligence in technical environments.
- Number of Schools: 1 (Munali Secondary School)
- School Level: Mixed-level classes (Grades 8, 9, and 12)
- Number of Classes: 2
- Class 1: 19–20 students (meets every Thursday from 12:30 hrs to 14:30 hrs)
- Class 2: 20 students (meets every Friday from 09:00 hrs to 10:30 hrs)
- Total Students Impacted: Approximately 39–40 students weekly
- Frequency: Weekly sessions
Topics and Activities Covered
- Introduction – A New Information Revolution (basic overview)
- Understanding the three major technological developments driving the current information revolution:
▪ Microcomputers embedded in devices generating massive data.
▪ The Internet of Things (IoT): interconnectivity of sensors, actuators, and other devices.
▪ The rise of Artificial Intelligence (AI) to analyze large volumes of data and enable new applications. - Discussion on the role of bulk data in AI and the security challenges in highly integrated systems.
- Understanding the three major technological developments driving the current information revolution:
- Raspberry Pi (RPi) – Single-Board Computers
- Introduction to Raspberry Pi as a hybrid between a controller and a general-purpose computer.
- Hands-on exercises on connecting sensors and actuators using the RPi, Python programming, and the Geany editor.
- Artificial Intelligence Basics
- Introduction about AI and also Real-life applications of AI, IoT, and data-driven decision-making just to make students understand AI and what it is about.
- Introduction about AI and also Real-life applications of AI, IoT, and data-driven decision-making just to make students understand AI and what it is about.
Practical Focus
Because of limited computers and varying student schedules, the students were split into two groups. Each group participates in hands-on exercises using Raspberry Pi computers, learning to write Python programs, interact with hardware, and understand how intelligent sensors and actuators communicate with central systems. These sessions inspire students to see how computers are integrated into real-world systems and introduce them to future-oriented technologies such as IoT and AI. The initiative aims to lay a strong foundation for ICT literacy and spark interest in technical fields among the students.
— Given Sichilima
Msc Computer Science
Bsc ICT
AI Educator (Engineer, Researcher)
SOZ Local Representative
Email: givensichilima1998@gmail.com
PDF: Update on Training Activities by Given Sichilima.pdf
Met ondersteuning van Given heeft een aantal leerlingen gezamenlijk een modelrobot gebouwd die in staat is rode en zwarte blokjes te sorteren. Heel bemoedigend zowel voor de deelnemers aan de cursussen als voor ons is dat zij op basis van hun eerste ontwerp werden uitgenodigd om hun project in Zweden verder af te maken.
Onderstaande twee foto’s zijn gemaakt bij de presentatie van hun eindresultaat.
Tot slot: de kosten van de onderdelen die de leerlingen gebruiken zijn weliswaar beperkt maar voor het programmeren en bedienen van het computertje dat onderdeel uitmaakt van de apparatuur hebben zij wel een laptop nodig. SOZ ontvangt daarom ook graag oude laptops – zij worden door ons weer op het juiste niveau gebracht en meegenomen naar Zambia.