Oktober 2017

De school is sinds enige maanden officieel geregistreerd onder de naam Kalwala High School. De school heeft de status van ‘boarding school’ en is tevens geregistreerd als ‘school for continuing education’. Een boarding school is een school met een leerlingen internaat; deze mogelijkheid is nu weliswaar nog beperkt tot een groep van 36 meisjes maar omdat steeds meer leerlingen van ver komen hopen we het aantal slaapzalen in de toekomst uit te breiden. Een school for continuing education biedt cursussen en trainingen aan voor volwassenen; in ons geval liggen deze cursussen in het verlengde van de beroepsopleidingen die binnen de school aanwezig zijn.

De eetzaal wordt intensief gebruikt. Niet alleen voor de middagmaaltijden maar ook voor allerlei andere bijeenkomsten. Een zaal van een dergelijke omvang is zeldzaam in de regio. Daardoor is er regelmatig belangstelling om de zaal tegen betaling te huren. Deze extra inkomsten zijn voor de school natuurlijk zeer welkom.

Omdat de eetzaal nog niet over eigen meubilair beschikte heeft onze zuster-stichting School Support & Beyond geld beschikbaar gesteld om een plaatselijke timmerman tafels en banken te laten maken (zie foto boven). Op die manier wordt niet alleen de school voorzien van goed meubilair maar worden ook lokale economische activiteiten gestimuleerd.

 

De meisjes slaapzaal - een gezamenlijk project van School Support & Beyond en SOZ - is nu enige tijd in gebruik. Het is een mooi gebouw en de sanitaire voorzieningen voldoen aan de hedendaagse normen. De bewoners hebben op deze manier een comfortabel en veilig onderkomen gedurende de weekdagen. Ook de aanwezige begeleiding draagt bij aan een goede vorming in de levensfase waarin de meisjes relatief kwetsbaar zijn.

We hopen volgend jaar een start te kunnen maken met een slaapzaal voor jongens. Ook voor hen is een vervangend 'thuis' belangrijk. 

 

Mei 2017

Door de toename van het aantal leerlingen is meer meubilair nodig. Niet alleen voor de klaslokalen maar ook voor de eetzaal. Daar waar mogelijk wordt de produktie van datgene wat nodig is voor onderhoud en uitbreiding van de school uitbesteed aan lokale ondernemers.

Op de foto’s de timmerman uit het dorp die bezig is tafels en banken voor de eetzaal te maken.

Veel van de lokale ambachtslieden zijn opgeleid door de school zelf. Na hun opleiding beginnen een aantal van hen een eigen werkplaats. Uiteraard zijn zij blij met iedere opdracht die ze krijgen - bijvoorbeeld van de school.


 

 

Januari 2017

De school is weer begonnen. De slaapzaal voor de meisjes is van stapelbedden en kasten voorzien. Zoals een plaatselijke official zei: het is een mooi gebouw geworden met moderne sanitaire voorzieningen en een praktische inrichting. Een voorziening die rond 35 meisjes van de school een veilig en comfortabel “thuis” zal geven van maandag tot zaterdag. Niet alleen een plaats die zorgt voor veiligheid maar ook een plek waar de toezichthoudende docente een bijdrage kan leveren aan de opvoeding. En deze bijdrage aan de opvoeding zou in het proces van volwassen wording wel eens van een even groot belang kunnen zijn als de vakken die op school onderwezen worden!

  

   

Augustus 2016

De bouw van de eerste slaapzaal is afgerond (zie vooraanzicht op foto). Er is reeds een begin gemaakt met de bouw van de wasruimte. De verwachting is dan ook dat voor het einde van het jaar de eerste 35 meisjes hierin een huisvesting zullen kunnen krijgen.

April 2016

Al snel na de oprichting van de school in Kalwala ontstond de behoefte aan slaapplaatsen voor de leerlingen. Sommigen van hen moeten zo ver lopen naar school dat ze onmogelijk dagelijks op en neer kunnen. Ze blijven dan doordeweeks ergens in het dorp overnachten en gaan in het weekend naar huis. De school heeft regelmatig ruimten beschikbaar gesteld die voor onderwijs bedoeld zijn, maar die situatie was verre van ideaal – geen wasgelegenheid, geen toezicht, de risico's laten zich raden. Vooral voor de meisjes werd de noodzaak als hoog ervaren. Maar gesprekken met schoolleiding en vertegenwoordigers van de ouders hebben tot de conclusie geleid dat ook voor de jongens een structurele voorziening wenselijk – zo niet noodzakelijk – is. Nogmaals, niet alleen voor comfort en hygiëne maar ook omdat het jongeren betreft die zich in een levensfase bevinden waarin toezicht en sturing belangrijk zijn.

Omdat de totale kosten van slaapzalen, inrichting en sanitaire voorzieningen aanzienlijk zijn, hebben de stichting School Support & Beyond en de Stichting Onderwijsprojecten Zambia besloten het project gezamenlijk te financieren en begeleiden. Het resulterende 'dormitory project' heeft een looptijd van 2 jaar, een begroting van 80.000 euro en als beoogd resultaat overnachtingsmogelijkheden voor 36 meisjes en 36 jongens. Bij dit alles gaat het niet alleen om de fysieke voorzieningen maar ook om de organisatorische structuur die moet resulteren in een 'thuis' voor de leerlingen in de meest brede betekenis van dat woord.

Het project startte half februari. De foto's laten de voortgang van de bouw zien half april. Op de plattegrond is aangegeven vanuit welke posities de foto's genomen zijn (de nummers corresponderen met de foto's in leesvolgorde; door op een foto te klikken krijgt men deze in een apart venster te zien). Zoals zichtbaar is betreft het hier alleen de slaapplaatsen zelf. De 'natte ruimte' wordt in een apart gebouw ondergebracht. Met de bouw daarvan wordt gestart zodra de slaapzaal klaar is.

Ieder van de slaapzalen bestaat uit 9 kamers met in iedere kamer 2 stapelbedden. Er is een hoofdingang in het midden en aan beide zijden is een nooduitgang. Het project wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van Ireen Kalwala – dochter van de oorspronkelijke stichter van het dorp. Zij is te zien op de eerste foto. Zij heeft destijds ook zorg gedragen voor de bouw van de leslokalen en practicum ruimten van de school. Wij zijn blij met haar bijdrage aan het project en delen de trots die zij op de foto zichtbaar uitstraalt.  

                                                                                             

 

 

 

Pagina's